Veranderen met interactie

blog-veranderen-met-interactie-1200x800px-01

Veranderen? Stop de monoloog; introduceer interactie!

Dit merkte ik op aan het begin van een training aan scrummasters die verantwoordelijk waren voor het implementeren van de ‘agile way of working’ binnen hun organisatie. Ze volgden de training: ‘Omgaan met Verandering’. Ruim voor de trainingsdag had iedereen een formulier aan de trainer geretourneerd waarin ze beschreven waar ze in de werkpraktijk tegenaan liepen. Ze beschreven daarin ook situaties met de daarbij behorende details. Wat mij opviel, was dat ze door het voeren van eenzijdige monologen mensen wilden enthousiasmeren voor verandering.

Wie is de eigenaar?

Daarbij kozen ze, onbewust, voor de strategie van zenden. In de praktijk betekent dit vertellen over de nieuwe werkwijze en de voordelen daarvan. Soms werd dit verrijkt met een extra herhaling over de werkwijze met als doel dat ze het dan zouden begrijpen. Wat er in feite gebeurd, is dat de zender alleen blijft staan in het eigenaarschap, doordat er gebruik wordt gemaakt van één interventiemethode. Er is geen sprake van een echte uitnodiging aan de medewerkers om zich te verbinden met de nieuwe werkwijze al lijkt dat misschien wel zo.

Weerstand

Het is gemakkelijk om het gedrag van de medewerkers, dat ze tonen, weg te zetten als ‘weerstand’. Iets wat in de alledaagse werkpraktijk veelvuldig gebeurd. Als je binnen een organisatie iets nieuws introduceert, dan krijg je ‘gedoe’. Dat hoort erbij en het gaat erom hoe jij met het ‘gedoe’ om gaat. Je kunt namelijk zelf heel veel doen om de fase van ‘gedoe’ snel achter je te laten om met vereende krachten aan de slag te gaan met het ‘nieuwe’. Dan toch nog iets over weerstand. Wees blij dat er weerstand is; dat duidt op betrokkenheid, leven en zorg. Passiviteit; dat is pas erg.

Mede-eigenaar

Besef bij de introductie van iets nieuws, dat je een paar rondes voorloopt op degenen die er voor het eerst mee geconfronteerd worden. Het proces dat jij al helemaal hebt doorlopen, voordat je ‘de verandering’ omarmde, heeft zich buiten het gezichtsveld van de medewerkers voltrokken. Zij beginnen dus bij het grote onbekende en laten het daarbij horende ongemak zien. Het is aan jou om betrokkenheid te creëren door slim te gaan beïnvloeden. Je zorgt ervoor dat de op handen zijnde verandering ‘betekenis’ krijgt door te vertellen wat er gebeurd als dit achterwege blijft. Daarnaast laat je mensen meedenken over hoe de verandering op een goede manier ingebed raakt in het dagelijks werk. Ze zijn vervolgens betrokken bij de uitvoering die op een prettige en professionele wijze begeleid wordt.

Prettig, professioneel en positief

Dat betekent dat je stuurt vanuit wat er al goed gaat en wat er beter kan. Dat betekent dus ook dat boodschappen die vooral de nadruk leggen op wat er allemaal fout gaat, onprofessioneel zijn. Dit soort teksten nemen energie en intrinsieke motivatie weg. Door de nadruk te leggen op successen creëer je juist energie om er mee door te gaan. Het talent en de ervaring waarmee men succesvol was, zijn de sleutel waarmee de benodigde, volgende verbeteringen behaald gaan worden.

Training

Startel biedt een aantal trainingen aan die gericht zijn op het ontwikkelen van bewustzijn en vaardigheden/soft skills. Deze staan op onze website beschreven. Weet dat het mogelijk is om een maatwerktraining aan te vragen. Bovendien kan deze training ook in-company of op locatie plaatsvinden. Neem vooral contact met ons op als je vragen hebt of meer informatie wil over ons aanbod.

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.