Gerrit Meijering

“Startel heeft altijd een passend aanbod op onze vraag”

Het ging ze niet om het behalen van specifieke certificaten. Het algehele niveau van het team moest omhoog. Dus legden de ICT’ers van Unigarant een wensenlijstje neer bij Startel om te horen wat er mogelijk was. Wat bleek? Alles was mogelijk. Tweeënhalf jaar later heeft het team het gewenste kennisniveau en is het tijd voor de volgende stap. Teamlid Gerrit Meijering vertelt.

“Kijk, normaal vraag je als werknemer een opleiding aan wanneer je iets wil (bij)leren. Die opleiding volg je, daarna doe je examen en dan kun je weer verder. Maar dat paste niet bij ons. Er waren wel collega’s die cursussen hadden gedaan, maar wij constateerden tijdens de Corona periode dat onze vraag eigenlijk anders was. Wij wilden de kennis in ons team in zijn geheel naar een hoger niveau brengen. Maar in een team zitten verschillende mensen met diverse talenten en een variatie aan ervaring. Dus, hoe pak je dat aan?”

“Dat was de vraag die we bij Startel hebben neergelegd. In de hoop dat zij voor ons een aanbod op maat konden creëren, dat tegemoetkwam aan wat we als individuen wilden leren én wat ons als team naar een hoger niveau zou tillen. Met name het werken in de Cloud was nog nieuw en voor sommigen uitdagend. Want werken in de Cloud is echt een andere manier van werken dan veel techneuten en helpdesk-medewerkers binnen ons team gewend waren.”

“Startel ken ik al heel lang. Toen zij nog op hun vorige locatie in Roden zaten, en ik nog bij mijn vorige werkgever werkte, volgde ik al cursussen en trainingen bij ze. Startel staat dichtbij de mens. Ze doen aan één op één contact, stemmen hun opleidingen af op de persoon en ze zijn heel flexibel. Als een cursus je niet past op dinsdag, dan kan het op woensdag. Dat heb ik onthouden, dus toen we hier bij Unigarant een opleider nodig hadden, nam ik contact met ze op. We vinden het ook fijn dat ze in Noord-Nederland zitten, want we versterken graag de regio.”

Tijdens een aantal gesprekken hebben we doorgenomen wat we nodig hadden. Welke trainingen vonden we interessant? Welke onderdelen wilden we uit die trainingen in ons aanbod opnemen en welke niet? Het ging ons niet om certificering, maar om het bijspijkeren van kennis.

Aan de hand van die gesprekken maakte Startel een pakket op maat voor ons en kregen we tweeënhalf jaar lang, om de twee maanden, enkele dagen training. Soms bij Startel op locatie – wat ook goed was voor het teamgevoel -, soms kwam de trainer bij ons en daarnaast deden we veel online.

“De training zit er inmiddels op. Het niveau waar we naar streefden is gehaald. We spreken nu allemaal dezelfde taal en iedereen weet wat met bepaalde termen en begrippen wordt bedoeld. Dat werkt een stuk gemakkelijker. Ook begrijpen we beter waarom bepaalde systeemaanpassingen nodig zijn en waarom sommige onderdelen zijn afgesloten, waardoor wij er niet bij kunnen. Het is gemakkelijker om dingen te accepteren, als je begrijpt wat de reden erachter is.”

“En nu is het tijd voor de volgende stap. Mogelijk gaan we ons in groepjes verder scholen bij Startel. Misschien individueel. Het hangt af van welke vragen er nog leven in het team en waar men behoefte aan heeft. Dat zijn we nu aan het inventariseren. Dat we onze vragen in de toekomst weer bij Startel kunnen neerleggen en zij daar ongetwijfeld weer een passend aanbod op hebben, is precies wat we nodig hebben.”