ITIL kwalificaties

ITIL V3 kwalificatie

De "Information Technology Infrastructure Library", afgekort tot ITIL wordt binnen ICT-organisaties gebruikt als referentiekader voor het inrichten van de beheerprocessen. In dit blogartikel geven we uitleg uit welke onderdelen ITIL versie 3 bestaat en hoe het puntensysteem van credits werkt. Dit puntensysteem (credits) wordt gebruikt om toegang te krijgen tot de verschillende onderdelen van ITIL. ITIL is overigens eigendom van het Engelse Cabinet Office die vervolgens het APMG aangewezen heeft als exameninstituut. Het APMG accrediteert trainingsorganisatie die de officiële trainingen en bijbehorende examens mogen afnemen. StarTel is een geaccrediteerd opleidingsinstituut.

Inleiding

ITIL V3 richt zich op de complete Service Lifecycle. Versie 3 is gepubliceerd in 2007 en in 2011 weer bijgewerkt. Deze ITIL versie 3 is op te delen in de volgende onderdelen:

  1. ITIL Foundation
  2. ITIL Intermediate
  3. ITIL Capstone (Managing Across the Lifecycle, MALC)
  4. ITIL Expert
  5. ITIL Master

ITIL Foundation

ITIL foundation - de basis - is het belangrijkste certificaat voor IT-professionals en medewerkers die meer van IT-Service Management willen weten. Bij het doorlopen van dit onderdeel kunnen twee credits verkregen worden die weer toegang geven tot het volgende ITIL Intermediate niveau.

ITIL Intermediate

Het Intermediate niveau is op te splitsen in de Lifecycle Modules en de Capability Modules. Deze twee stromingen bevatten elk hun eigen modules en hebben een redelijke hoeveelheid overlap. Een algemeen advies is om op zijn minst drie modules van Lifecycle of van Capability te doorlopen voordat gestart wordt met ITIL Capstone (MALC). 

De Lifecycle Modules zijn bedoeld voor medewerkers die verantwoordelijkheid zijn voor de complete levensloop van een IT-product. Deze bestaan uit:
- Continual Service Improvement (CSI)
- Service Operation (SO)
- Service Transition (ST)
- Service Design (SD)
- Service Strategy (SS)
Elke module behandeld de introductie van de Service Lifecycle, de principes, processen, functies, activiteiten en taken die betrekking hebben op de Service Management Lifecycle fasen tezamen met de technische en implementatie overwegingen. Elke doorlopen module geeft recht op drie credits.

De Capability Modules zijn bedoeld voor medewerkers die specifieke processen binnen het service management beheren. Deze bestaan uit:
- Operational Support & Analysis (OSA)
- Service Offerings & Agreements (SOA)
- Release, Control & Validation (RCV)
- Planning, Protection & Optimization (PPO)
De verschillende modules behandelen uitvoering en de toepassing van de verschillende processen tijdens de diverse fasen van de Service Lifecycle. De modules zijn bedoeld voor studenten die diepgaande kennis op willen doen over de ITIL-processen en rollen en hoe deze kunnen worden geimplementeerd en op elkaar inwerken. Elke doorlopen module geeft recht op vier credits.

Tussen de twee stromingen is een verschil. De Lifecycle modules zijn strategisch en de Capability modules meer operationeel van opzet. Bij minimaal 17 credits kan gestart worden met het volgende niveau.

ITIL Capstone (MALC)

Het ITIL Capstone niveau behandeld de uitvoering van de twee hiervoor genoemde modules. Dit niveau behandelt uitvoerig business, management en supervisie doelstellingen. Ook wordt ingegaan op processen, functies en activiteiten en de interactie en interfaces tussen processen in de Service Lifecycle. Bij het succesvol doorlopen van deze module worden 5 credits behaald die opgeteld bij de behaalde credits uit vorige modules minimaal 22 moeten zijn om voor het niveau van ITIL-expert verder te gaan.

ITIL Expert

Als ITIL Expert toon je aan dat je alle voorgaande niveaus zeer goed beheerst. Met de flexibiliteit van het Intermediate module kan een student zich bekwamen in de onderdelen die voor hem het belangrijkste zijn. Voor het bereiken van het Expert niveau worden de volgende eisen gesteld:

  • Beschikken over een ITIL Foundation certificaat
  • Minimaal 22 credits

ITIL Master

De ITIL Master kwalificatie is de hoogste kwalificatie die er bestaat. Met deze kwalificatie toon je aan dat je een diepgaande kennis hebt van de ITIL best practice. Om dit niveau te behalen moet je in staat zijn om uit te leggen en te verantwoorden hoe je persoonlijk een scala aan kennis, principes, methoden en technieken uit het ITIL referentiekader en ondersteunende managementtechnieken hebt geselecteerd en toegepast om de gewenste bedrijfsresultaten in een of meerdere praktische opdrachten te hebben bereikt.

Elke ITIL Master selecteert een persoonlijk scala aan ervaringen. Er is dus geen vaste syllabus voor deze kwalificatie. Er is ook geen voorgeschreven training omdat de te testen theorie varieert. Om in aanmerking te komen voor de ITIL Master-certificering moet je:

  • het ITIL Expert-certificaat behaald hebben;
  • al minstens vijf jaar werkzaam zijn in IT-servicebeheer op het niveau van leiderschap, management of hoger management.

Om je ITIL Master-certificaat te behalen moet je ervoor zorgen dat je over uitgebreide praktische hands-on ervaring met ITIL beschikt. Verder kun je aantonen dat je actief betrokken bent bij de implementatie van de procedures.

 

 

Onderstaande infographic geeft een beeld van de ontwikkelingen die ITIL in de loop der jaren heeft ondergaan.
 

The DNA of the Service Desk

Image originally posted on ManageEngine ServiceDesk Plus

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.