Phishing
De meeste cyberbedreigingen hangen samen met phishing via sms, WhatsApp of e-mail. Phishing betekent dat een aanvaller een ogenschijnlijk authentiek en belangrijk bericht verstuurt om het slachtoffer te verzoeken om een bepaalde handeling uit te voeren. De meeste phishingberichten doen zich voor als banken of verzekeringsmaatschappijen in een poging om onrechtmatig persoonlijke informatie van slachtoffers te verkrijgen. Andere phishingberichten vragen om een bevestiging, zoals wachtwoorden. Phishingberichten zijn een veel groter probleem dan ze op het eerste gezicht lijken, maar zijn met de juiste training gemakkelijk te herkennen. Er is bijna altijd iets vreemds aan een phishingbericht en er zijn bepaalde dingen waar je op kunt letten om schade te voorkomen. De meeste leerlingen en docenten weten niet hoe ze deze oplichtingspraktijken kunnen vermijden en zijn daarom een makkelijk doelwit voor hackers.
Ransomware
Verreweg de meest voorkomende cyberaanval op basisscholen is een ransomwareaanval. Ransomwareaanvallen kunnen beginnen als phishingberichten, maar ook met iets eenvoudigs zoals een gelekt wachtwoord. Ransomware verwijst naar een aanval waarbij de cybercrimineel inbreekt op een computer en de bestanden in dat systeem gijzelt. De hacker ontzegt het slachtoffer de toegang tot zijn/haar bestanden tenzij er losgeld wordt betaald. Deze betaalverzoeken kunnen variëren van honderd tot een miljoen euro. Ransomwareaanvallen zijn gevaarlijk, omdat cybercriminelen vaak voor een lange tijd onopgemerkt blijven. Wanneer dit gebeurt, is het gegevensverlies vaak te groot om terug te krijgen, zelfs nadat er losgeld is betaald. Bovendien is er geen garantie dat de hacker alle gegevens zal teruggeven.