Jons van der Heul

“Startel bood me de springplank naar een nieuwe carrière”

Hij was altijd al geïnteresseerd in ICT. Had iemand een probleem met zijn computer, dan wist hij dat vaak op te lossen. Toen hij, na carrières als vertegenwoordiger in de horeca en als verkoopmedewerker in de merchandise, besloot om van zijn hobby zijn beroep te maken, bood Startel hem een helpende hand. Software tester Jons van der Heul vertelt.

“Eigenlijk zat ik al een tijdje niet helemaal op m’n plek bij m’n laatste werkgever, toen Covid toesloeg. Ik had altijd al meer feeling met ICT dan met sales, enkele oud-collega’s uit de horeca waren al succesvol de ICT in gegaan en met hulp van een arbeidspsycholoog kwam ik tot de conclusie dat ik me ook wilde omscholen.”

Foto van klant (Jons van der Heul) die zijn koffie opdrinkt.

“Wat me aansprak aan het beroep van software tester, is dat je zowel met techniek als met klanten bezig bent. Je geeft de klant vertrouwen in het product dat je levert. Van het UWV, dat al met Startel samenwerkte, kreeg ik een persoonlijk budget voor cursussen. Ik kon meteen bij Startel langskomen voor een kennismakingsgesprek en dat maakte een goede indruk.” 

“Startel heeft veel trainingen om uit te kiezen en tussen sommige zit best wat overlap. In overleg met mij hebben ze een basispakket op maat voor me samengesteld bestaande uit drie cursussen. Ik had daarbij het geluk dat Startel net met een pilot was begonnen om potentiële nieuwe ICT’ers die bij hen opleidingen volgden, aan werkgevers te koppelen. Voor een leerwerk-traject of stage bijvoorbeeld. Dat leek me wel wat.”

Foto van klant (Jons van der Heul) die aan het bellen is.

“De eerste cursus volgde ik klassikaal en de overige twee verliepen vooral via Teams. Toen de cursussen er na drie maanden erop zaten, bleek het nog niet zo eenvoudig om als junior ICT’er zonder ervaring een werkplek te vinden. Ook niet in de vorm van een stage of leerwerk-traject. Maar Startel deed erg haar best voor mij en na een intensieve zoektocht via onze gezamenlijke netwerken kwam ik bij Praegus terecht.”

 

“Bij Praegus zag men hoe graag ik dit wilde. Ik denk dat dat doorslaggevend voor ze was om me een kans te geven. Tijdens mijn eerste klus voor Praegus draaide ik in een team van collega’s mee bij supermarktketen Coop, waar ik in het eerste jaar zo’n beetje alle facetten van het software testen voorbij zag komen. Het was een vliegende start, ik heb er ontzettend veel ervaring opgedaan.”

Foto van klant (Jons van der Heul) die zijn koffie roert.

“Inmiddels heb ik alweer tweeënhalf jaar regelmatig contact met Startel. Ze werken er met een klein team waardoor je snel een band met ze opbouwt. Ik heb veel aan ze te danken. Zij boden me de springplank naar een compleet nieuwe carrière en ik doe nu wat écht bij me past. Ze zeggen niet: hier is certificaat, succes ermee. In tegendeel. Ze willen dat je de kennis die je bij hen opdoet ook echt kunt gebruiken, en bieden daarom meer dan alleen de gekaderde opleiding.” 

“Onlangs heb ik een medecursist van Startel succesvol als nieuwe medewerker aangedragen bij Praegus. Het is mooi dat we elkaar op deze manier verder kunnen helpen. Mogelijk ga ik in de toekomst zelf ook weer een training bij ze volgen om mijn kennis te verbreden. De Agile Scrum training bijvoorbeeld. Ik hou van afwisseling in mijn werk. Maar de ICT ga ik niet meer uit. Dat is zeker.”

Foto van klant (Jons van der Heul).