Wie zijn de echte verbindende schakels tussen IT en eindgebruikers?

Je zou hen bruggenbouwers kunnen noemen, of misschien wel de ontbrekende lijm. Zij houden zich bezig met het werkgebied tussen ‘de techniek van de IT’ en ‘de gebruikerservaring van de eindgebruiker.’ Deze mensen zijn de verbindende schakel om technologie voor de business te laten werken. Wie deze belangrijke mensen zijn?

Mensen met kennis van BiSL!

BiSL, Business Information Services Library, is een framework wat zich richt op de gebruikersorganisatie. Het is onder andere bedoeld voor functioneel beheerders, key-users, business informatiemanagers en CIO’s. De gebruikers staan centraal en processen rondom informatiemanagement en functioneel beheer worden beschreven. Daarin wordt bijvoorbeeld bepaald wanneer er vragen aan IT gesteld moeten worden en of wijzigingen in de techniek altijd wel ten goede komen aan de business. BiSL richt zich op het managementdomein rondom taken en activiteiten die gericht zijn op het besturen, definiëren, verbeteren en ondersteunen van het gebruik van de informatieservices. Ze zijn nodig om jouw organisatie te runnen en de bedrijfsdoelstellingen te bereiken.

BiSL Next helpt je om de bedrijfsprestaties te verbeteren door beter gebruik te maken van informatie en technologie. BiSL Next sluit goed aan bij agile werkmethoden. In deze training wordt het BiSL Next-framework uitgelegd, evenals hoe het bijdraagt aan het versterken van rollen die de business vertegenwoordigen in agile IT-projecten, zoals de rol van de Product Owner in Scrum.

Waar is deze kennis van belang?

Dat vroegen we aan Ton van den Hoogen, die namens StarTel de BiSL opleidingen geeft. “Onder andere bij bedrijven waar alles naar de Cloud gemigreerd is en er wellicht zelfs geen interne IT afdeling meer is. Dan zal er een toenemende behoefte zijn aan de kennis van functionele mensen die bepalen of de uitkomsten van externe partijen wel kloppend en passend zijn bij de businessbehoefte”, is een van zijn antwoorden.

Daarnaast legt Ton uit dat er sectoren zijn waar de noodzaak groot is om te veranderen. Zo kunnen mensen met kennis van BiSL in de zorgsector bijvoorbeeld ervoor zorgen dat praktische administratieve handelingen overgenomen worden door de computer, zodat er meer tijd overblijft voor het verzorgen in plaats van het administreren. Ook noemt hij het voorbeeld van gemeenten waarbij burgers steeds vaker betrokken worden bij het gezamenlijk inrichten van de woonomgeving. Om dat te bereiken zullen ook digitale omgevingen moeten worden opgetuigd die voor burgers begrijpelijk en toegankelijk zijn.

Wil je ook het profijt van IT zien?

“Jezelf bezighouden met IT is leuk, maar het profijt zien is net even interessanter” is hoe Ton het omschrijft. Ben je zelf ook iemand die de informatievoorziening aan de business, dus mensen, wil verbeteren, schrijf je dan snel ik voor onze BiSL opleidingen. Je kunt een keuze maken uit:

• BiSL – F (Foundation, de basisopleiding), klik hier of
• BiSL Next (o.a voor het versterken van rollen in Agile IT projecten), klik hier.

Mocht je al een bestaande BiSL certificering behaald hebben dat kan je deze waardevolle certificering nu updaten met de onlangs uitgebrachte BiSL Next.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *