Over de BCS Foundation
De training BCS Foundation Certificate in Business Analysis biedt jou een stevige basis in de belangrijkste principes, technieken en benaderingen van bedrijfsanalyse. Of je nu al enige ervaring hebt of juist nog helemaal nieuw bent binnen dit vakgebied, de BCS Foundation training helpt jou om de essentie van bedrijfsanalyse te begrijpen en in praktijk te brengen. In de BCS Foundation training word je stap voor stap voorbereid op het BCS Foundation examen en leg je een fundament voor verdere certificeringen binnen bedrijfsanalyse, IS Consultancy en Business Change.
Daarnaast is de training BCS Foundation Certificate in Business Analysis zeer toegankelijk voor projectmanagers en andere professionals die hun kennis uit willen breiden en bedrijfsanalyse beter willen begrijpen. Door de BCS Foundation training te volgen zul je niet alleen de theorie leren te begrijpen, maar ook hoe jij deze inzichten toe kunt passen binnen een zakelijke omgeving. Daarmee kun jij jouw waarde binnen jouw organisatie vergroten.
Verder is de training BCS Foundation Certificate in Business Analysis gebaseerd op de internationaal erkende BCS-publicatie Business Analysis, 3rd edition. Hierdoor krijg je alle handvatten die je nodig hebt om succesvol te zijn binnen het vakgebied van bedrijfsanalyse. Bovendien kun jij met de inbegrepen BCS Foundation Certificate in Business Analysis examenvoucher het examen EXIN BCS Foundation Certificate in Business Analysis afleggen en de BCS Foundation Certificate in Business Analysis certificering behalen.
Voor wie is de BCS Foundation?
De training BCS Foundation Certificate in Business Analysis is relevant voor professionals die diepgaande kennis van bedrijfsanalyse op willen doen.
De BCS Foundation training is met name geschikt voor de volgende mensen:
- Bedrijfsanalisten die hun expertise verder willen ontwikkelen.
- Bedrijfsmanagers en hun medewerkers die verantwoordelijk zijn voor bedrijfsvoering en procesverbetering.
- Verandermanagers die organisatorische veranderingen begeleiden.
- Projectmanagers die bedrijfsanalyse toe willen passen binnen hun projecten.
Leerdoelen van de BCS Foundation
Een belangrijk onderdeel van de training BCS Foundation Certificate in Business Analysis is dat je inzicht krijgt in de belangrijkste principes en technieken van bedrijfsanalyse. Dit vormt de basis om je optimaal voor te bereiden op het BCS Foundation examen en je rol als bedrijfsanalist of projectmanager te versterken.
Door de training BCS Foundation Certificate in Business Analysis te volgen, zul je de volgende dingen leren:
- De rol en competenties van een bedrijfsanalist.
- Strategieanalyse.
- Modelleren van bedrijfssystemen en bedrijfsprocessen.
- Stakeholderanalyse.
- Onderzoeks- en modelleertechnieken.
- Requirements engineering.
- Het ontwikkelen van een business case.
Aanbevolen voorkennis BCS Foundation
Je hebt geen specifieke voorkennis nodig om deel te nemen aan de training BCS Foundation Certificate in Business Analysis.
Onderwerpen van de BCS Foundation
In de onderstaande lijst vind je alle kernonderwerpen die tijdens de BCS Foundation Certificate in Business Analysis training aan bod komen. De BCS Foundation training is speciaal ontwikkeld om jou de essentiële kennis en vaardigheden bij te brengen die nodig zijn om effectief als bedrijfsanalist te werken en succesvolle organisatieverandering te realiseren. Tijdens de BCS Foundation training leer je de rol van de bedrijfsanalist, strategieontwikkeling, procesmodellering en het opstellen van business- en financiële cases, zodat je direct kunt bijdragen aan waardevolle verbeteringen binnen jouw organisatie.
1. Wat is Business Analyse
- De oorsprong van business analyse.
- De ontwikkeling van business analyse.
- De impact van outsourcing.
- Concurrentievoordeel door gebruik van IT.
- Succesvolle organisatieverandering.
- Het belang van de business analist.
- Business analisten als interne consultants.
- De reikwijdte van business analyse werkzaamheden.
- Het scala aan analyseactiviteiten.
- Strategische analyse en definitie.
- Analyse van IT-systemen.
- Business analyse.
- Een holistische benadering toepassen.
- De rol en verantwoordelijkheden van een business analist.
- Definitie van de rol van business analist.
- Verdere aspecten van de rol van business analist.
2. De competenties van een business analist
- Persoonlijke eigenschappen.
- Bedrijfskundige kennis.
- Professionele technieken.
- De ontwikkeling van competenties.
3. Strategieanalyse
- De context van strategie.
- De definitie van strategie (Johnson, Scholes en Whittington 2008).
- Strategieontwikkeling.
- Analyse van de externe omgeving.
- PESTLE-analyse.
- Het model van Porter’s vijf krachten.
- Analyse van de interne omgeving.
- MOST-analyse.
- Resource Audit.
- Boston Box.
- SWOT-analyse.
- Uitvoering van strategie.
- Het McKinsey 7-S model.
- De Balanced Business Scorecard.
- Kritieke Succesfactoren en Key Performance Indicators.
4. Het Business Analyse Procesmodel
- Een benadering van probleemoplossing.
- Fasen van het business analyse procesmodel.
- De situatie onderzoeken.
- De perspectieven overwegen.
- De behoeften analyseren.
- De opties evalueren.
- De requirements definiëren.
- Doelstellingen van de procesmodelfasen.
- Procedure voor elke procesmodelfase.
- Technieken die binnen elke procesmodelfase worden gebruikt.
5. Onderzoekstechnieken
- Interviews: voordelen, nadelen, voorbereiding, uitvoering en opvolging.
- Observatie: voordelen, nadelen, formele observatie, protocolanalyse, shadowing en etnografische studies.
- Workshops: voordelen, nadelen, voorbereiding, facilitering, technieken en opvolging.
- Scenario’s: voordelen, nadelen, proces voor ontwikkeling en documentatie.
- Prototyping: voordelen en nadelen.
- Kwantitatieve benaderingen: enquêtes, speciale registraties, activiteitenbemonstering en documentanalyse.
- Documenteren van de huidige situatie: Rich Pictures en Mind Maps.
6. Stakeholderanalyse en -management
- Stakeholdercategorieën en identificatie: klanten, partners, leveranciers, concurrenten, toezichthouders, eigenaren, medewerkers en managers.
- Analyseren van stakeholders met behulp van de Power/Interest Grid.
- Strategieën voor stakeholdermanagement op basis van belang en invloed.
- Beheren van stakeholders met behulp van plannen en assessments.
- Inzicht in stakeholderperspectieven: Soft Systems Methodology, CATWOE en analyse van perspectieven.
- Business activity modellen: creëren, typen activiteiten (Plannen, Inschakelen, Uitvoeren, Monitoren, Controleren) en consensusmodellen ontwikkelen.
7. Modelleren van bedrijfsprocessen
- De organisatiecontext: functionele en alternatieve weergaven van een organisatie.
- De organisatievisie op bedrijfsprocessen en waardeproposities.
- Procesmodellen: bedrijfsgebeurtenissen en het ontwikkelen van procesmodellen.
- Analyseren van het huidige (as-is) procesmodel.
- Verbeteren van bedrijfsprocessen (to-be proces): business rules, vereenvoudigen, knelpunten verwijderen, volgorde wijzigen, grenzen herdefiniëren, automatiseren en herontwerpen.
8. Het definiëren van de oplossing
- Gap-analyse: aandachtsgebieden identificeren, POPIT-model, formuleren van opties.
- Introductie tot Business Architecture: definitie, capability modellen en value streams.
9. Een business- en financiële case opstellen
- De business case in de projectlevenscyclus.
- Opties identificeren en projecthaalbaarheid beoordelen (business, technisch en financieel).
- Structuur van een business case: inhoud, kosten, baten, impact- en risicoanalyse.
- Investeringsanalyse: terugverdientijd, contante waarde en interne rentabiliteit.
10. Vaststellen van de requirements
- Een framework voor requirements engineering.
- Actoren: businessvertegenwoordigers en projectteam.
- Requirements ontlokken: tacit en expliciete kennis, technieken voor requirements ontlokken.
- Requirements analyseren: filters en SMART-criteria.
- Requirements valideren.
11. Documenteren en beheren van requirements
- Het requirementsdocument: structuur en inhoud.
- De requirementscatalogus: typen, hiërarchie en documentatie.
- Requirementsmanagement: kernonderdelen en processen.
12. Modelleren van requirements
- Modelleren van systeemfuncties: use case-diagrammen.
- Modelleren van systeemdata: entiteit-relatiediagrammen (entiteiten, attributen, relaties), klassendiagrammen (objecten, klassen, attributen, associaties).
13. Opleveren van de requirements
- Het opleveren van de oplossing in de context van verschillende levenscycli.
- De waterval-levenscyclus.
- Het V-model.
- De incrementele levenscyclus.
- De iteratieve systeemonwikkelingscyclus.
14. Het opleveren van de businessoplossing
- De rol van de business analist in de verandercyclus.
- Ontwerpfase: informatie, technologie, ontwikkeling, testen en ontwerp.
- Implementatiefase: SARAH-model.
- Realisatiefase: inhoud van het batenplan.