Algemene omschrijving
Design patterns zijn een belangrijk kantelpunt in de carrière van een softwareontwikkelaar; het kunnen toepassen van design patterns wordt vaak gezien als het verschil tussen medior en senior. Ze bieden betrouwbare oplossingen voor veelvoorkomende problemen tijdens het ontwerpen van software, wat het mogelijk maakt om flexibele, onderhoudbare en flexibele systemen te creëren. Hoewel de broncode soms complex kan lijken, helpt het toepassen van design patterns om gestructureerde en begrijpelijke code te schrijven. De training Design Patterns in Java, C# en C++ is gericht op het gebruik van objectgeoriënteerde programmeertalen, zoals Java en C# C++, met behulp van deze expliciete OOP-talen wordt het gebruik van design patterns je aangeleerd.
Overigens kan met de programmeertalen Python, PHP, JavaScript en TypeScript ook objectgeoriënteerd geprogrammeerd worden, al dwingen deze programmeertalen minder expliciet af. Professionele programmeurs gebruiken design patterns ook in die programmeertalen en doordat jij het in die expliciete OOP-taal Java hebt geleerd, kan je dit ook toepassen in de programmeertaal van jouw keuze en dit maakt jouw code van hogere kwaliteit. Door een gedegen kennis van design patterns heb je een beter begrip van de architectuur van complexere software systemen en de redenen waarom de code op een bepaalde manier is geschreven. Design patterns maken gebruik van de kernprincipes uit de Object-Oriented Programming, zoals overerving, polymorfisme en encapsulation (inkapseling). Dit maakt ze toepasbaar in verschillende programmeertalen, van Java tot Python.
Door het gebruik van design patterns wordt de code beter onderhoudbaar, testbaar en modulair, wat leidt tot verbeterde samenwerking tussen softwareontwikkelaars en een verlaging van technische schuld. Het toepassen van principes zoals DRY (Don’t Repeat Yourself) en SOLID zorgt ervoor dat code gestructureerd en flexibel blijft. Het beheersen van design patterns is een belangrijke stap naar professioneel softwareontwerp. Softwareontwikkelaars leren hoe zij complexe softwareproblemen op kunnen lossen door gebruik te maken van de beste werkwijzen. De training Design Patterns in Java, C# en C++ biedt niet alleen theoretische kennis, maar geeft ook praktische handvatten om design patterns effectief toe te passen. Hierdoor kunnen deelnemers zich ontwikkelen tot medior- of senior-softwareontwikkelaars die in staat zijn om robuuste en onderhoudbare software te ontwerpen en ontwikkelen.
Doelgroep
De training Design Patterns in Java, C# en C++ begeleidt ervaren softwareontwikkelaars in het bieden van de beste oplossingen voor bepaalde problemen tijdens het ontwikkelen van software.
Onervaren softwareontwikkelaars leren daarentegen om op een eenvoudige en snellere manier software te ontwerpen.
Leerdoelen
Door de training Design Patterns in Java, C# en C++ te volgen, zul je de volgende kennis en vaardigheden verkrijgen:
- Inzicht in hoe design patterns helpen om complexe code begrijpelijk en gestructureerd te houden, wat essentieel is voor de overgang van een junior- naar een medior-softwareontwikkelaar.
- De principes van Object-Oriented Programming (OOP) leren toepassen, zoals:
- Overerving.
- Polymorfisme.
- Encapsulation (inkapseling).
- Compositie om flexibele, herbruikbare oplossingen te creëren in programmeertalen zoals:
- Softwarekwaliteit verbeteren door het toepassen van architecturale principes zoals:
- DRY.
- SOLID.
- KISS.
- YAGNI.
- High Cohesion.
- Low Coupling.
- Veelvoorkomende design patterns beheersen, zoals:
- Singleton.
- Factory.
- Observer.
- Command.
- Strategy.
- Decorator Pattern om herbruikbare oplossingen te bieden voor veelvoorkomende problemen in softwareontwerpen.
- Bestaande code onderhoudbaar en flexibel houden door de beste werkwijzen toe te passen die de stabiliteit van software waarborgen bij het toevoegen van nieuwe functionaliteiten.
- SOLID- en DRY-principes toepassen voor het ontwerpen van robuuste en onderhoudbare systemen, evenals het voorkomen van code duplicatie door efficiënte en gestandaardiseerde oplossingen.
- Design patterns toepassen binnen verschillende OOP-talen, zoals:
- De expliciete OOP-taal Java.
- De impliciete OOP-taal Python.
- Het leren hoe de patronen tussen deze OOP-talen worden vertaald.
Voorkennis
Voordat je deelneemt aan de training Design Patterns in Java, C# en C++, is het van belang dat jij eerst de training OCA Java Training: Objectgeoriënteerd Programmeren en Examenvoorbereiding hebt gevolgd of deze leerstof al zeer goed beheerst.
Onderwerpen
Principes van objectgeoriënteerd ontwerpen:
- Encapsulation.
- Inheritance.
- Polymorphism.
- Abstraction.
SOLID principes:
- Single Responsibility Principle.
- Open/Closed Principle.
- Liskov Substitution Principle.
- Interface Segregation Principle.
- Dependency Inversion Principle.
Design pattern categorieën:
- Creational patterns.
- Structural patterns.
- Behavioral patterns.
Design Patterns;
- Strategy Pattern.
- Singleton.
- Encapsulation.
- Command Pattern.
- MVC.
- ChainOfResponsibility.
- Builder Pattern.
- Decorator Pattern.
- Factory Pattern.
- Observer Pattern.
- Proxy Pattern.
- Bridge Pattern.
- Iterator Pattern.