Algemene omschrijving
In deze training leer je als Java Developer de programmeertaal: "Kotlin" en het Spring Boot-framework kennen. Deze training is verdeeld over drie dagen: de programmeertaal: "Kotlin" wordt 2,5 dagen behandeld en het Spring Boot-framework wordt een halve dag behandeld.
Het programma van deze training is afhankelijk van de ervaring van de deelnemers op het gebied van het Spring Boot-framework. Als er geen ervaring is op dit gebied, dan wordt hier op de derde dag aandacht aan besteed.
Normaal gesproken is er na iedere uitleg van 25 minuten een pauze van 5 minuten. Indien gewenst, kan dit anders worden ingevuld.
Doelgroep
De training Kotlin en Spring Boot voor Java Developers is met name geschikt voor softwareontwikkelaars met programmeerervaring in Java.
Leerdoelen
De eerste twee dagen van de training Kotlin en Spring Boot voor Java Developers bestaan uit de belangrijkste zaken van de programmeertaal Kotlin.
Op de derde dag wordt het gebruik van de programmeertaal Kotlin gecombineerd met het framework Spring Boot door middel van een grondige uitleg en het uitvoeren van opdrachten.
Voorkennis
Voordat je deelneemt aan de training Kotlin en Spring Boot voor Java Developers is het van belang dat jij beschikt over programmeerervaring in Java.
Daarnaast kan basiskennis van Spring Boot goed van pas komen, echter is dit niet verplicht.
Onderwerpen
Deze training bestaat voor de ene helft uit theorie en uit de andere helft uit praktijkopdrachten.
Inleiding op Kotlin
- Kenmerken van Kotlin.
- Types en type inferentie.
- Null afhandeling - ook wel de killer feature van Kotlin genoemd.
- Operators.
- Eigenschappen.
- Maak je eigen accessors.
Taalsyntaxis van Kotlin
- Impliciete en Expliciete conversie.
- Collecties.
- Arrays.
- Lijst.
- Set.
- Het verschil tussen een Java array en een Kotlin array (en set).
- Conditions.
- Loops.
- While, do while...
- Bereiken (Ranges).
Speciale operators
- Elvis operator.
- Er is GEEN ternary operator.
- !! operator. Of boem wanneer het null is...
Klassen en Objecten
- Assembly-taal. Waarom? Dat zul je zien :-)
- Optioneel: objectgeoriƫnteerd programmeren.
- Inheritance (overerving).
- Constructors.
- Het verschil tussen Java en Kotlin wat betreft constructors.
- Basisconstructors.
- Secundaire constructors.
- Implementeren van (geen) zichtbaarheid.
- Abstracte klassen en Interfaces.
- Destructurering declaraties.
- Companion Objects.
Type Klassen
- Dataklassen.
- Open klassen.
- Sealed klassen.
Functies
- Declareren van functies.
- Uitbreidingsfuncties. Wanneer wel en wanneer NIET te doen...
- Infix.
Collecties
- Generics.
- Principes zoals PECS en in en out.
- Variant.
- Covariant.
Delegatie
- Ontwerppatroon.
- Implementeren van gedelegeerde eigenschappen.
Interoperabiliteit met Java
- Als de tijd het toelaat, aangezien dit voor 80% al duidelijk kan zijn voor Java ontwikkelaars.
Async programmeren
- Misschien al duidelijk, zo niet, dan moeten we hier 30 minuten aan besteden.
Coroutines
- De nummer twee killer feature van Kotlin.
- Wat zijn coroutines.
- Wanneer en hoe je ze gebruikt.
- Blocking en Non-blocking.