ITIL® is ontstaan in de jaren 80 in Groot-Brittannië. Dat land heeft ook de eer de bakermat van PRINCE2® te zijn overigens. ITIL® is de de-facto standaard voor IT Service-management. ITIL® is alweer aan de vierde versie bezig. De ITIL® 4 Foundation-training is bedoeld als een introductie in het kunnen beheren van moderne IT-omgevingen.
Versie 4 van ITIL® heeft onder andere gepoogd om de hoeveelheid processen die er in voorgaande versies waren gedefinieerd te verminderen. Een citaat: “(…) the arrival of ITIL® 4, with its strong preference for reduced complexity and 'simple and practical solutions', provides an opportunity for a fresh start with leaner ITIL® processes that are easier to use.” Ondertussen worden in ITIL® 4 nog steeds 34 ‘practices’ benoemd, waarvan de belangrijkste 9 uitgebreid in de training worden behandeld.
Deze training is bedoeld als een introductie in het kunnen beheren van moderne IT-omgevingen. De kandidaat leert hierbij de verschillende begrippen kennen die bij ITIL® gebruikt worden.